Jaaroverzicht: De leukste camping van 2017

We hebben dit jaar met onze Keereweer weer heel wat campings bezocht.  Dichtbij en veraf.  Van een weekendje in Nederland tot de roadtrip door Oost-Europa.  Echt slechte kampeerplaatsen zijn we gelukkig niet tegengekomen.  Maar er zijn er wel een aantal die er voor ons met kop en schouders bovenuit staken.  Omwille van de ligging.  Of door de enorme gastvrijheid.  Door de sfeer.  Of door een leuk extraatje.  Of gewoon door het ultieme vakantiegevoel dat ze ons gaven.

Eén ding hebben onze favoriete campings met elkaar gemeen:  ze zijn kleinschalig en hebben doorgaans geen uitgebreid scala aan entertainment.  Het is er niet over de koppen lopen en je voelt de hete adem van je buur niet in je nek blazen.  Gelukkig maar.  Not our cup of tea.   Wat maakte van deze campings dan wel een plekje om te onthouden?   Je leest het hier:

Camping Papillon in Dolni Lanov, Tsjechië

Camping Papillon is een heerlijk rustige camping – zelfs in het hoogseizoen – in het noorden van Tsjechië.  De camping wordt uitgebaat door een Nederlands stel.  Niets is hen te veel gevraagd.  De koelkast is altijd gevuld met lekkers – lees: een wijntje voor de ouders, ijsjes in het vriesvak voor de kids.  Iedereen blij.   De rekening hou je zelf bij op een kleefbriefje.  Turven en afrekenen op het einde van je verblijf.  Heerlijk.  Ik hou ontzettend van dat soort blindelings vertrouwen.  Naïef?  Misschien.  Maar juist dat geeft mij een instant vakantiegevoel en geeft tevens een goed beeld van de gastvrijheid van de uitbaters.  Jan en Akkelien zijn levensgenieters en dat delen ze graag met hun gasten.

‘s Avonds gaat het kampvuur aan en kan je er wat bijpraten – als je wil.   Voor kinderen moet je geen toeters en bellen verwachten.  Wel een klein plonsbadje, véél speelruimte en leuke ontdekhoekjes.  Een zwaluwnestje en wat oude boekjes.  Wat heeft een kind meer nodig, toch?  De ligging is overigens ook erg mooi.  Het noorden van Tsjechië heeft heel wat moois te bieden.  Wij komen hier zeker terug!

Meer weten over Noord-Tsjechië?  Lees hier snel verder!

Ga jij liever op vakantie in het zuiden van Tsjechië? Klik dan hier!

camping

Camping De Knokkert, Cadzand, Nederland

Camping De knokkert is een heerlijk plekje dicht bij huis.  Een verborgen pareltje.  De perfecte uitvalsbasis voor een weekendje uitwaaien aan zee.  The place to be voor wie op zoek is naar rust.  Even op adem komen.  Dat doe je hier.  Deze kleine boerderijcamping is heerlijk met jonge kinderen.  Centraal op het kampeerveld staat een speeltuig, waardoor de kids meteen hun amusement gevonden hebben.

Kom je zonder kids, kies je voor een van de plaatsen verscholen achter het groen, met zicht op de Zeelandse polders.   Voor ieder wat wils.   Iedereen tevreden.  Het sanitair is steeds super netjes.  Daar kan mijn eigen badkamer niet tegenop.

Het kampeerterrein is erg ruim en de keren dat wij er kwamen was het er steeds heerlijk rustig.  Wandelen naar Cadzand Bad is overigens prima te doen.   Wij worden er vaste klant.  En jij waarschijnlijk binnenkort ook!

Vertederd door ons caravannetje?  Lees hier meer over onze Keereweer

camping camping

Okotura Camping, Hortobagy, Hongarije

Okotura Camping is een buitenbeentje.  En vast niet voor iedereen als topcamping bestempeld.  Het ligt er maar aan wat je wil.  Hou je van veel luxe?  Don’t go there.  Kick jij op kinderanimatie?  Don’t go there.  Wil je graag toeters en bellen?  Don’t go there.

Waarom deze camping dan wel in onze top 3 van 2017 staat?  Wel, omdat wij hier het ultieme Hongarijegevoel kregen.  Omdat wij gecharmeerd waren door de verlatenheid van de poesta.  En vooral omdat wij fan zijn van de gastvrijheid op deze camping.  We hadden er het hele kampeerveld voor ons alleen – in het hoogseizoen – en werden iedere ochtend vriendelijk uitgenodigd om mee te komen ontbijten met enkele hotelgasten.  ‘Hotel’ mag je ook gerust met een korreltje zout nemen, wat ook dat bleek een heel kleinschalig iets te zijn.

Maar het plaatje klopte.  Bij een weids uitgestrekte poesta verwacht je immers geen drukte.  Een uit de kluiten gewassen vakantiepark…. het zou als een tang op een varken zijn.  Dus lang leve Okotura camping.  Lang leve de serene rust.  In zijn puurste vorm.  Als we ooit nog eens in de buurt zijn. Toevallig.  In de poesta.  Je weet maar nooit.  Dan springen we er zeker nog eens binnen!

Plan jij je vakantie richting Hongarije?  Lees dan zeker ons reisverhaal!

camping camping

15 gedachten over “Jaaroverzicht: De leukste camping van 2017”

1. Eentje om te bewaren. Wij houden ook van kleine campings, zonder extras. Op plaatsjes waar je alles zelf kunt ontdekken en niks uit de boekjes komt. Of uit een artikel als dit. Bedankt !

2. Leuk! Ik ben bezig met campertrip in Amerika te plannen voor in 2019. Zo veel zin in. Mijn man krijg ik in NL niet mee naar een camping haha, kremperen noemt hij het….

3. Dank je voor de goede tips! Wij houden van verre reizen, maar zweren bij kamperen. Wij hebben een kleine Constructam Coral uit 1968, waarmee we ‘s zomers af en toe mee op pad gaan. Het liefst staan wij ook op kleine campings, liefst niet te chique, dus jullie tips gaan we eens nader bestuderen 😉

Wat vind jij van dit artikel?