Jaaroverzicht: De mooiste (reis-) momenten van 2017

Er zijn zoveel bijzondere, memorabele, mooie momenten geweest tijdens onze kleine en grote reisjes in 2017.  Momenten waarbij het plaatje klopte.  Juiste setting, juiste sfeer.  Zoiets.  Soms heb je nu eenmaal zo’n wauw-momentje.  Een moment waarvan je weet dat je het zal blijven koesteren.  En die momentjes deel ik graag om het jaar mee af te sluiten.   Misschien haal jij er wel net die tips uit die jouw vakantie in 2018 nét dat tikkeltje specialer zullen maken…

Met een Almdudler genieten van Oostenrijkse vergezichten en rodelen op de spectaculairste rodelbaan uit de omgeving.

Save the best for last.  Dat klopte helemaal wat de rodelbanen op onze roadtrip betrof.  We hadden gedurende de zomer al enkele rodelbanen  uitgetest.  Maar deze rodelbaan – die we overigens heel toevallig tegenkwamen op onze rit richting Rothenburg Ob Der Tauber  – overtrof onze verwachtingen.  Wat een perfect plaatje.  Mooie locatie.  Mooie hoogte.  Steile afdaling.   Met een Almdudler in de hand eerst genieten van het heerlijke uitzicht op een spectaculaire hoogte.  Om vervolgens tegen de flank van de steile bergen naar omlaag te sjezen.   Een onvoorziene stop die zorgde voor een onvergetelijk momentje voor het hele gezin.  Ga er ook eens een kijkje nemen!

Verse calamares eten bij Marsaxlokk bay in Malta

Een charmant vissersdorpje.  Felgekleurde bootjes.  Water met de helderheid van een fles Spa Blauw.  Klinkt niet slecht, toch?  Denk daar nog een terras en verse calamares bij, en we zijn de perfectie nabij.  Dat het er allesbehalve over de koppen lopen was, was ook aardig meegenomen.  Dus voor deze plek alleen al, ga er heen!  Veel meer dan het terras, de baai en onze biertjes hebben we er niet gezien.  Maar dat alleen al is een bezoek aan dit haventje meer dan waard!

Urenlang moederziel alleen ronddwalen op Mount Vogel, Slovenië

Wat een klein wandelingetje zou worden, draaide uit op 5 uur durende tocht.  Stevig.  Avontuurlijk.  Pittig.  Maar wat een ervaring!  De geweldigste wandeling ooit werd het.  We kwamen er precies 2 mensen tegen.  Verder was het wij en de natuur.  Heerlijk genieten.  Tot rust komen.  En onder de indruk zijn van grootsheid van de Sloveense natuur.  Vergeet je wandelschoenen en dikke truien niet!

momenten momenten momenten momenten momenten momenten

Zwemmen en genieten van een tapasschotel bij Xlendi Bay, Gozo

Nog zo’n moment om in te kaderen: zwemmen in Xlendi Bay.  Ook hier weinig drukte.  De hele baai voor ons alleen.  Een verfrissende duik, aangevuld met een tapasschotel en een wijntje.  Do I need to say more?

momenten

Gewekt worden door 20 oldtimertractors en bijhorende minicaravans in Rothenburg Ob der Tauber, Duitsland

Van een heel ander kaliber, maar weer zo’n onverwacht momentje.  Dat zijn immers meestal de leukste.  Op een doordeweekse zomerdag in Rothenburg ob der Tauber, reden er plots een twintigtal oldtimertractors het terrein op.  Tractors op roadtrip.  Heerlijk tohc. Aan iedere tractor een innieminniecaravannetje.  Cute.  Cuter.  Cutest.  Wie net als ik reist met 3 jongens (ja, op zo’n moment telt manlief mee als jongetje) weet dat dit een topper van formaat is.  Veel lawaai.  Veel gebulder.  En 3 verwonderde blikken.  Genieten maar!

momenten

Roeien op het meer van Bled, en vervolgens de lekkerste chocolade ijs proeven naast de Cerkev Marijinega vnebovzetja, Slovenië

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat Bled niet onze topbestemming in Slovenië was.  We vonden Bled doorgaans té druk en hadden veel meer sympathie voor het onbekendere broertje Bohinj.  Toch vonden we roeien naar het eilandje ronduit gewéldig.  Op het eiland zelf verkopen ze ook nog eens de lekkerste ijsjes van onze hele trip.  Daar mag je al eens een eindje voor roeien!  Wie het graag wat avontuurlijker wil, je kan er ook suppen – of stand-up peddelen !

Het ridderspektakel bijwonen in Aub, Duitsland

Toeval op vakantie is leuk.  Zeker als die toevallige ontdekking Ridderspektakel heet.  En je met jongens reist.  En of het de moeite was.  Ridders zoals ridders horen te zijn.  Kindvriendelijk, maar toch de naam ‘spektakel’ waardig.  Hou de data voor volgend jaar in de gaten!

Wandelen tussen de smalle spleten van de Adrspachrotsen, Tsjechië

Bij voorkeur niet in het hoogseizoen te doen, maar verder écht een must: een wandeling bij de rotsen van Adrspach.  Veel trapjes, smalle spleten, indrukwekkende rotsen, kraakheldere meertjes.  Dat is noord Tsjechië.  Zet je op je smalste kant, en zoek je weg in deze prachtige omgeving.

momenten momenten momenten

Cocktails drinken in Szimpla Kert, Boedapest, Hongarije

Boedapest is heerlijk hip.  Zeker wanneer de avond valt, schieten de hippe bars als paddenstoelen uit de grond.  The place to be: Szimpla Kert.  Een gezellige bar om een dansje te placeren of gewoon te genieten van een heerlijke cocktail!

momenten

De wereld van de Gulyas en de Csiko’s ontdekken op de verlaten Hongaarse Poesta, Hongarije

Voor wie niet van drukte houdt, is dit dé tip voor een Hongarije-vakantie.  Waarom eens niet naar de Hongaarse Poesta?  De voorstelling van de Gulyas en de Csiko’s mag dan een tikkeltje ‘fake’ zijn, wij hebben meer dan genoten van deze bijzondere uitstap.

Wij deden de uitstap samen met de Koreaanse radio – die overigens meer oog hadden voor onze kids dan voor de indrukwekkend verlaten omgeving.  Bijzonder om geïnterviewd te worden in een desolaat landschap als dit.

Koeknuffelen in Ravels, België

Het dichtst bij huis.  Maar zo leuk!  Koeknuffelen.  Geef het eens een kans.  Ga er eens heen.  En geniet.  Een wauw-moment hoeft immers heus niet altijd een Bounty Eilandgehalte hebben.

momenten

Wat waren jouw topmomenten van 2017?

13 gedachten over “Jaaroverzicht: De mooiste (reis-) momenten van 2017”

1. Ik ben jaloers op alle waanzinnige reizen en avonturen die je maakt. Ridderfestival in Duitsland is het eerste wat mij te binnen schiet als ik denk aan je blog. Keep them coming 🙂

2. Ik ben echt heel erg onder de indruk van Slovenië, prachtig! Wij waren in mei op Mallorca, en wauw, wat was dat soms ook mooi! Slingerweggetjes langs de kust die meters hoog was!

Wat vind jij van dit artikel?